Ada Solomon, despre Berlinale Talents: Tinerii mă încarcă cu energia, visele şi originalitatea lor

0
71
Ada Solomon şi Corneliu Porumboiu au declarat pentru MEDIAFAX că participarea lor la Berlinale Talents, la Festivalul de la Berlin, a fost o experienţă “interesantă”, producătorul precizând că astfel de evenimente cu oameni foarte tineri o încarcă pozitiv cu “energia, visele şi originalitatea lor”.

Ada SolomonProducătorul de film Ada Solomon, regizorul Corneliu Porumboiu şi scenaristul Răzvan Rădulescu au participat la secţiunea Berlinale Talents a Festivalului Internaţional de la Berlin 2014. Secţiunea Berlinale Talents a invitat o serie de experţi din industria cinematografică să împărtăşească experienţele lor cu cele mai promiţătoare 300 de tinere talente din domeniu, din întreaga lume.

Peste 120 de experţi internaţionali s-au concentrat pe importanţa firului narativ într-un film de succes, în perioada 8 – 13 februarie, la teatrul Hebbel am Ufer din Berlin. Programul de anul acesta a tematizat, pe lângă fineţurile unui scenariu de succes, şi tehnica creării unor caractere puternice şi dezvoltarea unor lumi de poveste prin introducerea unor formate narative inovatoare.

Renumitul scenarist Răzvan Rădulescu, autor, printre altele, al scenariului premiat cu Ursul de Aur 2013 “Poziţia copilului”, la Berlinale, a pus accentul pe dezvoltarea personajelor în scenariul de film, alături de colegii săi Tony Grisoni (“Spaimă şi scârbă în Las Vegas/ Fear and Loathing in Las Vegas”) şi Claudia Llosa (“Laptele deznădejdii/ La teta asustada”, “Aloft”).

Reţeta găsirii poveştii potrivite, dezvoltarea unui proiect şi comercializarea acestuia au fost trei puncte importante în discursul producătorilor Ada Solomon (“Poziţia copilului”) şi Bertha Navarro (“Labirintul lui Pan/ Pan’s Labyrinth”).

Tinerele talente selectate din România să participe la cea de-a 12-a ediţie a Berlinale Talents au fost editorul Alexandru Petru, producătoarea Gabriela Suciu, regizoarea Adina Istrate şi actriţa Elena Andreea Vasile, ultimele două participând cu susţinerea Institutului Cultural Român de la Berlin.

 “Sigur că este extrem de onorant să te aşezi la aceeaşi masă cu producători şi cu oameni care au făcut într-un fel istorie în cinematografia mondială şi să vezi că, de fapt, sunt oameni ca şi tine, cu aceleaşi probleme într-un fel. Pentru mine, impresia cea mai puternică a fost legată de Bertha Navarro, producătoarea, printre multe altele, a ‘Labiritului lui Pan’, care este o doamnă de o discreţie absolută, zâmbitoare şi extrem de modestă, dar în acelaşi timp, în momentul în care începe să povestească, îi simţi determinarea şi pasiunea pentru ceea ce face, fără să facă un caz din ce face”, a declarat Ada Solomon pentru trimisul MEDIAFAX la Berlin.

De asemenea, aceasta a apreciat că este “foarte plăcut să vezi că, indiferent dacă eşti din Mexic, Argentina, din România sau Thailanda, via Hong Kong”, lucrurile funcţionează la fel şi parcursul este acelaşi, ceea ce contează fiind “încrederea în cei cu care lucrezi, buna relaţionare şi construcţia de echipă”.

În ceea ce îi priveşte pe participanţii la Berlinale Talents, Ada Solomon a precizat că pentru ea este întotdeauna o chestiune “foarte egoistă” să participe la întâlniri unde sunt oameni tineri.

Aceasta pentru că o încarcă “în primul rând cu energia lor, cu visele lor, cu originalitatea soluţiilor sau ideilor pe care le au”. “Îmi face fizic şi psihic bine şi e important”, a explicat aceasta.

“A fost foarte plăcut să văd şi că lumea e mică şi că în sală erau patru studenţi ai regizorului italisno-francez cu care urmează să lucrăm un proiect parţial în România, o coproducţie italiano-română. Sunt tot felul de intersecţii şi de întâlniri câteodată neaşteptate, câteodată extrem de onorante, oameni care au văzut filmele pe care le-am făcut şi care îmi spun că sunt extrem de impresionaţi să vadă cum sunt, pentru că sunt ca filmele şi că acum înţeleg mai bine de ce filmele acelea sunt aşa de bune după ce m-au cunoscut atât cât poţi să cunoşti un om după o întâlnire de două ore”, a mai relatat aceasta.

De asemenea, aceasta a afirmat că întrebările participanţilor au fost legate de modul în care alegi un proiect – probabil cea mai frecventă -, cum ajungi să fii văzut şi ce urmează.

Totodată, creatorii de film au dezbătut în jurul formatului hibrid al filmului şi au analizat cum se încalcă regulile şi graniţele formale dintre genuri.

Trei importanţi regizori, care şi-au prezintat şi cele mai recente filme în festival, au vorbit despre beneficiile utilizării unor strategii documentare şi narative inovatoare. Cei care au discutat despre aceste beneficii sunt Corneliu Porumboiu (“Al doilea joc”), Warwick Thornton (“The Darkside”) şi Sophie Hyde (“52 Tuesdays”).

Regizorul Corneliu Porumboiu a declarat pentru MEDIAFAX că Berlinale Talents a fost o experienţă interesantă alături de doi regizori pe care îi apreciază. “Am discutat cu Warwick Thornton, un tânăr curios. A fost interesant. A fost o discuţie destul de aplicată, erau trei filme diferite, dar asemănătoare din punct de vedere al organizatorilor. A fost o discuţie mai mult lămuritoare. (…) La tipul acesta de discuţii, când audienţa este foarte mare, te şi limitează cumva, poţi să dai nişte direcţii sau să vorbeşti despre cum vezi tu (lucrurile, n.r.)”, a mai spus acesta.

Festivalul Internaţional de Film de la Berlin a debutat pe 6 februarie şi se va încheia duminică.

Producătoarea Ada Solomon a fost laureata de anul trecut a premiului Eurimages pentru coproducţie, o distincţie care recunoaşte rolul decisiv pe care îl au coproducţiile în industria de film din Europa. Ea este unul dintre cei mai importanţi producători de film din România, cu titluri precum “Marilena de la P7”, regizat de regretatul Cristian Nemescu, “Cea mai fericită fată din lume”, de Radu Jude, şi “Principii de viaţă”, de Constantin Popescu.

De asemenea, Ada Solomon a produs filme finanţate de Eurimages precum “Din dragoste cu cele mai bune intenţii”, de Adrian Sitaru, câştigătorul a două premii la Festivalul de la Locarno în 2011 şi a două premii Gopo, dar şi “Toată lumea din familia noastră”, de Radu Jude, care a câştigat şase premii Gopo şi trofeul Inima oraşului Sarajevo, marele premiu al Festivalului de la Sarajevo, în 2012. Ada Solomon a fost producătoarea lungmetrajului premiat cu Ursul de Aur la Berlin în 2013, “Poziţia copilului”, regizat de Călin Peter Netzer.

Corneliu Porumboiu s-a născut în 1975, la Vaslui, şi a absolvit Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC), unde a studiat regia de film.

Scurtmetrajele sale realizate în timpul facultăţii au fost premiate la festivaluri importante de film precum cele de la Cannes şi Montpellier. În 2006, a fost lansat primul său lungmetraj, “A fost sau n-a fost?”, care a fost selectat în secţiunea Quinzaine des Réalisateurs de la Cannes şi a câştigat Camera d’Or pentru debut şi Label Europe – premiul distribuitorilor de film.

Pelicula a obţinut apoi numeroase premii la festivaluri din toată lumea. În 2009, al doilea lungmetraj al său, “Poliţist, Adjectiv”, a câştigat premiul FIPRESCI şi premiul juriului la Cannes, unde a fost proiectat în secţiunea Un Certain Regard. Anul trecut, cineastul Corneliu Porumboiu a prezentat publicului cel de-al treilea lungmetraj al său, “Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism/ When Evening Falls on Bucharest or Metabolism”, care a fost proiectat în competiţiile oficiale ale unor festivaluri de film precum cele de la Locarno, Sarajevo, New York, Toronto şi Salonic.

Scriitorul, scenaristul si regizorul Răzvan Rădulescu s-a născut pe 23 octombrie 1969, în Bucureşti.

A absolvit Facultatea de Filologie la Universitatea din Bucureşti şi Facultatea de Regie la Academia de Muzică. Ca scriitor a debutat în 1995, cu nuvela “Închipuita existenţă a lui Raul Rizoiu”, cuprinsă în volumul “Tablou de familie”. În 1999, acesta a început sa scrie scenarii de film.

Este coautor împreună cu Cristi Puiu al scenariilor filmelor “Marfa şi banii” (2001), “Niki Ardelean, colonel în rezervă” (2003), “Hrană pentru peştii mici” (2004), “Offset” (2004), “Hacker” (2004), “Moartea domnului Lăzărescu” (2005), împreună cu Alexandru Baciu şi Radu Muntean a scris scenariul pentru “Hârtia va fi albastră” (2005), “Călătoria lui Gruber” (2008), singur a scris scenariul pentru “Marţi, după Crăciun” (2010). A fost consultant de scenariu la “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, film regizat de Cristi Mungiu. A debutat ca regizor de film în anul 2009, cu “Felicia înainte de toate”, regizat împreuna cu Melissa de Raaf. Filmul a câştigat menţiunea specială a juriului la Festivalul Filmului Francofon de la Namur.

Jurnal Spiritual

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here