Arhitectura lumii-Capodoperele-Biserica Abaţiei Sainte-Foy – Galerie foto

0
473

Vechea abaţie benedictină de la Conques se înalţă pe o culme deluroasă cu orientare sudică, în regiunea Auvergne din sudul Franţei. întemeiată la începutul secolului al IX-lea de un pustnic, această comunitate monastică a avut norocul să îl aibă ca patron pe Ludovic cel Pios, moştenitorul lui Carol cel Mare şi rege al Aquitaniei, el fiind cel care a creştinat zona. Trebuie amintit cadrul natural în care a fost construită abaţia: o depresiune săpată la confluenţa râurilor Lot şi Dordogne într-un podiş alcătuit din şisturi şi granit.

Untitled

Se spune că în anul 866 un călugăr din Conques a furat moaştele mult veneratei Sainte-Foy (Sfânta Credinţă) din Agen, iar în următoarele trei secole prezenţa sfintei a atras pelerinii care se îndreptau spre sud către mormântul Sf. lacob aflat la Santiago de Compostela, în Spania (pp. 85-89). Abaţia actuală a fost înălţată între începutul secolului al Xl-lea şi mijlocul secolului al Xll-lea. Forma sa reflectă ciudăţenia naturală a locului: îngustimea coamei de deal a permis construirea a doar trei din cele cinci capele care pornesc de obicei din absida estică, iar prezenţa bazinului şi izvorului subteran PI6 a împiedicat, în partea de vest, extinderea ei către oraş. Rezultatul este un plan compact, cu o navă scurtă (20,70 metri), dar un transept suficient de lung (35 metri) pentru a permite grupu­rilor de pelerini să se închine în jurul altarului care în biserica iniţială era aşezat în careul aflat sub turnul central. Pentru pelerinii care nu încăpeau aici se foloseau marile galerii, ale căror planşee aveau şi rolul de a contracara presiunea exercitată către exterior de bolta principală – deşi are jumătate din lungimea catedralei din Santiago, bolta sa are cam aceeaşi înălţime.

Arhitectura este una austeră, folosindu-se în general forme simple, roma­nice, dar deasupra portalului principal de pe faţada vestică se găseşte unul din cele mai bogate ansambluri de sculptură romanică realizate vreodată. Subiectul este Judecata de Apoi. Hristos apare înconjurat de o aureolă ovală (de forma unei migdale), semn al învierii şi gloriei sale. La stânga lui Hristos sunt cei drepţi, care se ridică din sarcofage, în timp ce la dreapta lui sunt damnaţii, a căror înfiorătoare pedepsire este prezentată în detaliu. Simetria compoziţiei este accentuată de figurile contrastante ale arhanghelului Mihail şi cea a unui demon, aşezate faţă în faţă, chiar sub Hristos, şi care îşi înfruntă privirile peste talerele unei balanţe; în ciuda încercărilor demonului de a înclina balanţa în partea sa, ea rămâne evident înclinată în partea celor drepţi. Lecţia ce ni se dezvăluie sub balanţă, unde se văd unul dintre aleşi privind înapoi şi un demon împingându-i pe damnaţi în gurile iadului, reaminteşte îndoiala, sugerând proximitatea precară a salvării şi a damnării. Această lecţie este accentuată de inscripţia de deasupra portalului: „Pocăiţi-vă, necredincioşilor, căci altfel cruntă judecată vă aşteaptă”.

Untitled

Turnul central de formă octogo-nală, iar în spatele său unul din turnurile de vest adăugate în secolul al XlX-lea.

Oraşul Conques şi biserica văzute dinspre sud-vest.

Untitled

Deasupra portalului vestic al bisericilor nanice se găsesc adesea scene din judecata de Apoi. Portalul bisericii din Conques, cu 124 de figuri, este unul din cele mai bogate ansambluri de sculptură romanică realizate vreodată. Nimeni nu este cruţat: coroana unui rege este apucată cu dinţii de un demon, în timp ce un cavaler în zale se prăbuşeşte mort; printre damnaţi apar ar şi un abate şi trei călugări.

Figura Sfintei Foy – ea apare la dreapta Hristos, conducând rugăciunile celor salvaţi.

UntitledNava, orientată către est. Sfintele Sfintele Moaşte ale Sf. Foy – Sfânta Credinţă – s-au  păstrat în interiorul corului, putând fi privite de pelerinii care mrgeau în convoi în jurul deambulatorului. Încă se păstrează grilajele metalice din secolul al Xll-lea, care protejau moaştele.

Untitled

Arhitectura lumii-Capodoperele, Will Pryce

Jurnal Spiritual

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here