Cine poate fi ucenic al lui Hristos?

Levi și chemarea sa 

0
141
Levi
Levi

Levi și chemarea sa

Levi -În capitolul al doilea al Evangheliei după Marcu se vorbește despre chemarea lui Levi și despre faptul că Iisus și ucenicii Săi mănâncă împreună cu vameșii și păcătoșii. Acest fapt este povestit și de ceilalți doi Evangheliști sinoptici (Matei și Luca), imediat după vindecarea paraliticului din Capernaum. Cu diferența că, în Evanghelia după Matei, cel chemat poartă numele de Matei.

Levi este chemat de Domnul Iisus

Este general acceptat că Matei și Levi sunt două numiri ale aceleiași persoane.  Chemarea de către Iisus și hotărârea imediată de a-i fi ucenic pe Cel pe care-l cheamă. Aceasta  ne-o relatează cei trei Evangheliști. Ioannis Karavidopoulos susține că Evangheliștii istorisesc această chemare pentru a da încă o întâmplare. Tip și model de reacție imediată la chemarea lui Iisus, către un ucenic. Și desigur, de această dată a unui om care provine din rândurile păcătoșilor și care îi devine ucenic.

Ținutul „de lângă mare” este un loc preferat de învățătură a lui Iisus

În care adesea Evangheliștii Îl prezintă învățând mulțimile care vin spre El. După ce învață mulțimile, Iisus îl întâlnește pe Levi șezând la vamă. Și îi adresează chemarea prin verbul cunoscut „urmează Mie”. Este foarte tipic răspunsul imediat al lui Matei. Evanghelistul nu se interesează să justifice această hotărâre impresionantă prin vreo oarecare informație.  Ci urmărește mai degrabă să arate hotărârea lui  vameșului, ca un model de răspuns imediat.  Este vorba despre o schimbare copleșitoare a modului de viață alui Levi. Pe care Levi o sărbătorește printr-un mare ospăț la casa sa, la care participă „mulți vameși și păcătoși”. Astfel Levi sau Matei , îi devine ucenic.

Iisus mănâncă cu păcătoșii, ceea ce este de neînțeles pentru cărturari

După cărturari, nu este de înțeles cum Mesia, care este sfânt, să frecventeze pe cei necurați, pe cei păcătoși. Prin urmare, Iisus nu este Mesia, de vreme ce atitudinea Sa nu diferă de atitudinea de desconsiderare a Legii. Hristos, prin atitudinea Sa, arată cum sfințenia nu înseamnă evitarea comunicării cu păcătoșii. Ci dimpotrivă, întâlnirea cu ei și transfigurarea lor, chemarea pentru pocăință și mântuire.

Fraza „nu au nevoie de doctori cei tari, ci cei ce pătimesc rău”

Este un proverb al epocii pe care Iisus îl aduce în domeniul bolii religioase. Ironia ascunsă constă în faptul că acești cărturari, se află în aceeași stare de a avea nevoie de doctor. La fel ca și păcătoșii, cu diferența că aceștia din urmă simt și primesc darul vindecător al lui Iisus-doctorul.  În timp ce primii, mulțumiți de siguranța vanitoasă a suficienței lor religioase, nu răspund chemării lui Iisus la pocăință.

Mihai Parfeni

Jurnal Spiritual

Mai multe articole ale acestui autor puteţi citi aici

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here