Despre vindecarea leprosului și „secretul Mesianic”

Leprosul este vindecat de Iisus

0
507
Leprosul
Leprosul

Leprosul este vindecat de Iisus

Leprosul -În activitatea Sa taumaturgică din Galileia prezentată de Evanghelistul Marcu se înscrie și vindecarea unui lepros (cap. 1, 40-45), despre care nu se dau determinări mai clare de timp și spațiu. În relatarea paralelă a lui Matei, evenimentul este așezat după Predica de pe Munte, ca primul dintr-un grup de minuni. Iar în relatarea lui Luca, „pe când era El într-una din cetăți”, după chemarea primilor ucenici. Lepra este descrisă în capitolele 13 și 14 din Levitic și este împărțită de rabini în două tipuri: cea simplă și cea urâtă.

Situația leproșilor în societatea vremii era tragică

Din cauza faptului că le era interzis cu severitate contactul cu ceilalți oameni. Iar în Sinagogă exista un loc special pentru ei. Mai mult, domina credința că boala lor era o pedeapsă a lui Dumnezeu pentru păcatele lor.

Mesia simte milă pentru făptura „bună foarte” a lui Dumnezeu care pătimea rău din pricina bolii. Dar nu rămâne la acest sentiment uman, ci purcede, prin puterea Sa dumnezeiască, la restabilirea făpturii. În antiteză, desigur, cu rabinii iudei, care evită orice contact cu leprosul, păzind prevederile Legii despre curăție. Acela, „întinzând mâna Sa, s-a atins” de el și a adăugat cu autoritate cuvintele „voiesc, curățește-te”.

Iisus îl îndeamnă  pe cel vindecat, de a se prezenta la preot

Evanghelistul spune : Ca să aducă jertfa prevăzută de Levitic pentru curățire. Doi miei de un an, o oaie și o anumită cantitate de făină de grâu și untdelemn. Sau pentru cei mai săraci, un miel și o pereche de turturele sau de porumbei. Și o cantitate mai mică de făină de grâu și untdelemn. Și să primească permisiunea conviețuirii depline cu ceilalți oameni. Apoi îi interzice cu asprime să povestească întâmplarea.

Iisus le interzice să spună celorlalți minunea

Ioannis Karavidopoulos remarcă faptul că, la multe dintre minunile care urmează, vom constata aceeași interdicție a lui Iisus, așa și cu leprosul. Care însă nu este păzită întotdeauna, așa cum nu este păzită nici în cazul de față, căci cel vindecat povestește întâmplarea. Știrea are un asemenea ecou încât Iisus, din pricina mulțimii care venea la El, nu mai poate să intre pe față în cetăți, cum spune Evanghelistul. Ci trebuie să rămână în locuri pustii, unde și acolo mulțimile Îl întâlnesc. Interdicția „vezi, nimănui să nu spui nimic” stabilește așa-numita „taină a lui Mesia”.

Tactica pedagogică a lui Iisus

Expresia provine de la W. Wrede. Care la începutul secolului al XX-lea, a susținut că poziția lui Iisus, în principal la Evanghelistul  Marcu, se datorează colaționării conștiinței de Sine a lui Iisus. Și a credinței primei comunități. Această taină se leagă de tactica pedagogică a lui Iisus în fața percepțiilor despre Mesia . El evită faptul de a fi socotit acel Mesia politic pe care îl așteptau iudeii. Ca un eliberator de sub jugul roman, de aceea se și îndepărtează de manifestările entuziaste ale mulțimii. Și în mod pedagogic, Își descoperă succesiv identitatea Sa mesianică. Pe care o vor dovedi în cele din urmă, Crucea și Învierea Lui. Datorită faptului că în Vechiul Testament se păstrează numai două vindecări de leproși, cum spune Evanghelistul. Și că după rabini, vindecarea leprei era o acțiune tot atât de grea ca și învierea unui mort. Vindecarea unui lepros din partea lui Iisus este un semn al puterii și o dovadă a Mesianității Lui.

Mihai Parfeni

Jurnal Spiritual

V-ar mai putea interesa şi aceste articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here