„Magnificat” sau Cântarea Sfintei Fecioare Maria  

1
1273

Acoperamantul Maicii DomnuluiÎn Evanghelia după Luca găsim textele a patru cântări biblice creștine: Magnificat (Maica Domnului), Benedictus (Zaharia), Gloria in excelsis (corul de îngeri) și Nunc Dimittis (dreptul Simeon), simbolizând lumea creată, care prin slujiri și vârste diferite, înalță laude lui Dumnezeu.

Prima dintre aceste cântări este Cântarea Maicii Domului (Magnificat), un imn alcătuit din singura rugăciune ce ni s-a păstrat de la Maica Domnului. Imediat după Vestea cea Bună dată de Arhanghelul Gavriil, Sfânta Fecioară Maria a vizitat-o pe soţia lui Zaharia, verişoara sa, Elisabeta, care era şi ea însărcinată cu Sfântul Ioan Botezătorul. Ca răspuns la închinăciunea Elisabetei, Maria a rostit cuvintele acestea, incluse în Evanghelia după Luca 1, 46-55:

Măreşte sufletul meu pe Domnul şi s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu, Mântuitorul meu,

Că a căutat spre smerenia roabei Sale. Că iată de acum mă vor ferici toate neamurile,

Că a făcut mie mărire cel Puternic. Şi sfânt numele Lui,

Şi mila Lui în neam şi în neam spre cei ce se tem de El.

Făcut-a tărie cu braţul Său, risipit-a pe cei mândri cu cugetul inimii lor;

Pogorât-a pe cei puternici de pe Scaune, şi a înălţat pe cei smeriţi,

Pe cei flămânzi a umplut de bunătăţi şi pe cei bogaţi a scos afară deşerţi.

Luat-a pe Israel sluga Sa, ca să pomenească mila,

Precum a grăit către părinţii noştri, lui Avraam şi seminţiei lui până în veac.      

Cuvintele Fecioarei Maria, prin care preamărește lucrarea divină la care devine părtașă prin umbrirea Sfântului Duh, arată că omenirea beneficiază de mântuirea promisă, actul întrupării fiind interpretat deopotrivă ca act chenotic și soteriologic. Maica Domnului îmbină, în imnul de preaslăvire, smerenia cu grija slujirii. Numele de „Magnificat” provine din latinescul „magnificat”, care traduce primul cuvânt rostit de Fecioara Maria – „mărește”. Sursa acestei cântări a comunității noutestamentare este profund înrădăcinată în Scripturi, imnul fiind un mozaic de expresii biblice veterotestamentare.

Această cântare a Fecioarei Maria, structurată în două mari secțiuni, exprimă bucuria personală a celei ce a acceptat să fie „roaba Domnului”, continuată de speranța poporului Israel, înțeles ca paradigmă a creștinilor. Cuvintele inspirate de Duhul Sfânt, exprimate prin paralelismul biblic al poeziei ebraice, au fost preluate de cultul eclesial, fiind intonate la slujba de dimineață (Utrenia), atunci când preotul exclamă: „Pe Născătoarea de Dumnezeu și Maica Luminii, întru cântări, cinstindu-o, să o mărim!” Cele șase stihuri ale cântării biblice alternează cu un refren, asemănător psalmului 135.

Mihai Parfeni

Jurnal Spiritual

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here