„Cãci în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi şi îmbrăcat”

0
255

Taina botezuluiViaţa creştină a omului începe imediat după botez. Este posibil să asiste la slujbă şi o persoană nebotezată, dar „rezultatul” spiritual nu va fi prea mare. Taina botezului are o mare insemnatate.

Conform tradiţiei ortodoxe, un om nebotezat nu poate percepe Harul Divin – el este neprotejat de puterile răului, vestea distrugândul din interior. După botez inima omului este ocrotită de Dumnezeu însuşi, iar puterile răului îl pot afecta numai din exterior şi el este capabil să se împotrivească prin forţa Harului Divin.

Persoanele botezate primesc dreptul de a participa la tainele bisericeşti.

Ele acced la o susţinere divină pentru sănătatea şi salvarea lor. Important este faptul că taina botezului spală păcatul originar şi păcatele de până la botez. În timpul săvârşirii tainei, când preotul îl poartă pe proaspătul botezat în jurul albiei de botez, se cântă cuvintele: „Cãci în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi şi îmbrăcat”. A se îmbrăca în Hristos înseamnă că, din momentul botezului, moartea, nu mai are putere asupra lui deoarece Hristos a înviat. Astfel, botezul devine a doua naştere, deoarece după prima naştere toţi oamenii sunt muritori. În taina botezului acest act are un sens aparte. Prin patimile Crucificării Hristos a ispăşit păcatele tuturor oamenilor, dar omenirea constă din personalităţi diferite.

Prin botez omul obţine un nume şi acest fapt îi permite să se releveze din întuneric.

Intre el şi Dumnezeu s-a format o legătură personală, Mântuitorul s-a jertfit pe Golgota. A doua naştere, desigur, nu trebuie înţeleasă ad litteram. Iisus Hristos a explicat acest fenomen, în discuţia cu Nicodim, ca o naştere din apă şi duh:” Adevărat zic ţie, de nu se va naşte cineva din apă şi Duh, nu va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu. Ce este născut din trup, trup este; şi ce este născut din Duh, duh este.

În taina botezului „naşterea de la apă” scufundarea triplă în colimvitră.

„Naşterea de la Duh” se înfăptuieşte prin taina mirungerii, care urmează nemijlocit după scufundarea în apă. Mirul simbolizează darurile şi pecetea Duhului Sfânt.

Ungerea nou – botezatului cu mir semnifică învierea lui de către Dumnezeu. Astfel botezul şi mirungerea prezintă primul pas spre împărăţia Cerurilor. Dar nu este suficient să te numeşti creşti şi fiul lui Dumnezeu, este necesar să demonstrezi naşterea spirituală prin fapte. A fi botezat însă nu înseamnă a fi creştin. Conform doctrinei bisericeşti, darurile spirituale ale tainei botezului trebuie asimilate şi înmulţite, astfel el vor fi pierdute.

Biserica Ortodoxă,   Svetlana Rudzievskaia

Jurnal Spiritual

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here